i05 oktober 2020

Gerjohn van Munster van Biomassatechniek uit Heerde:

Biomassatechniek in Heerde is zo’n 14 jaar geleden begonnen als leverancier van pelletkachels. Daarmee waren ze één van de eerste in Nederland. Later kwamen daar gecombineerde pellet/houtkachels en biomassaketels bij. Eigenaar Gerjohn van Munster: “Onze kennis is al die jaren flink vergroot. Inmiddels verkopen we niet alleen, maar geven we ook trainingen aan installateurs en aan de werknemers van diverse technische groothandels. We informeren ze over duurzame energie in het algemeen en de installatie van pelletkachels in het bijzonder.”

FOTO - De Van der Zee Stichting gaf ons een steuntje in de rug waardoor we konden groeienDe Nederlandse overheid wil al jaren van het gas. Een houtgestookte verwarming is daarmee een steeds gangbaarder alternatief geworden voor de aloude cv-installatie. Daar is Biomassatechniek jaren geleden al ingesprongen. Van Munster: “Het onderwerp duurzaamheid speelt natuurlijk al jaren. We zagen dat dit een interessante markt was. Daar wilden we ons in verdiepen.”

Biomassatechniek heeft drie soorten pelletkachels in z’n assortiment: vrijstaand, inbouw en een cv-installatie. Het bedrijf is inmiddels exclusief Nederlands importeur van de A-merken Thermorossi, Paterno en Solarfocus. Van Munster: “Bij deze markt horen goede producten. Daarom hebben we voor deze merken gekozen. We voeren deze merken al jaren en hebben hierdoor een perfecte relatie opgebouwd. Inmiddels hebben we van de drie merken veel kachels en installaties op voorraad.”
Naast die voorraad werd kennis dus ook steeds belangrijker, aldus Van Munster: “Wij stellen de installatie in bedrijf en keuren hem. Vervolgens maken we gebruik van een select gezelschap installateurs die in samenspraak met ons het onderhoud doet. We willen bij ieder project betrokken blijven en onze kennis over groene energie doorgeven.”

Werkkapitaal
Al snel liep het storm bij Biomassatechniek. “We maakten flinke stappen in een korte tijd en kregen grote opdrachtgevers. Om kapitaalkrachtig genoeg te zijn en al het materiaal te kunnen voorfinancieren, hadden we werkkapitaal nodig. Daar heeft de Van der Zee Stichting ons enorm mee geholpen.” Toen Biomassatechniek deze stap kon gaan maken, werd een kleine loods binnen korte tijd vervangen door een groter bedrijfspand. Inmiddels is Biomassatechniek nog een keer verhuisd. “Ruim een jaar geleden hebben we een pand aan de Zwolseweg in Heerde gekocht. Daar zitten we perfect.”

Berghuizer Bad, VV Heerde, SEH, Van Guilik, Glasservice Van Essen
Inmiddels zijn er door Van Munster bij bedrijven en bij particulieren al honderden Biomassa-installaties in bedrijf gesteld en gekeurd. “Zo maar enkele voorbeelden? We hebben een prachtige installatie aangelegd bij het Berghuizer Bad in Wapenveld en we leverden aan Landgoed Vosbergen in Heerde. Verder hebben we de beide voetbalverenigingen in Heerde, zowel SEH als VV Heerde, geholpen aan een biomassa-installatie. Ook in verschillende bedrijfspanden zijn onze pelletkachels te vinden: in het pand van Slagerij Van Guilik op H2O en bij Glasservice Van Essen in Epe.”

Opleidingscentrum
Door het succes van de pelletkachels was een tweede financiering nodig, vertelt Jan Ras, adviseur bij de Van der Zee Stichting. “Vanwege hun enorme kennis wilde dit innovatieve bedrijf een opleidingscentrum beginnen. Een aanvullende activiteit waar ook geld voor nodig was. Dit zorgde direct voor nog een groei van activiteiten en dus ook van medewerkers. Het bevorderen van de regionale werkgelegenheid is heel belangrijk voor onze stichting. Dit past dus helemaal in onze doelstelling om bedrijven vooruit te helpen. De beide keren dat wij Biomassatechniek terzijde stonden, groeide het bedrijf exponentieel.”