eL-Tec 25 jaar mede dankzij financiering Van der Zee

i27 juni 2019

foto eL-Tec thumbnailHet Hattemse bedrijf eL-Tec elektrotechnologie bestaat in september 25 jaar. De komende periode staan er enkele jubileumactiviteiten voor medewerkers op stapel en wordt er een open huis (12 oktober) gegeven. Volgens directeur Dick Stoppelenburg was het een kwart eeuw die aan elkaar hing van vele mooie en af en toe ook minder mooie ontwikkelingen. “In die moeilijkere tijden bleef de Ir. R.R. van der Zee Stichting uit Wapenveld altijd de potentie van ons bedrijf zien. Ze steunden ons financieel. Dit maakt dat eL-Tec anno 2019 één van de belangrijkste werkgevers van Hattem en omgeving te noemen is.”

Het bedrijf eL-Tec elektrotechnologie uit Hattem is ooit in 1994 ontstaan als Eilander Elektro. Dat elektrotechnische bedrijf uit Wapenveld werd bestiert door Marinus Eilander. “Ze maakten voornamelijk schakelkasten. In 1997 heb ik dat bedrijf overgenomen.” Daarna volgden nog enkele overnames (Tromp Installatietechniek, Vined Heerde, Van Dam) en werd er verhuisd naar de huidige locatie aan de Hoopjesweg 2.
Inmiddels heeft eL-Tec een divers, doch gespecialiseerd klantenportfolio opgebouwd. “We houden ons voornamelijk bezig met het inrichten van gespecialiseerde industriële elektrotechnische installaties. Zo hebben we onder meer veel klanten in de maritieme markt.” Voor vrachtschepen werden er bijvoorbeeld complete elektrotechnische scheepsinstallaties gebouwd. “Om kort te gaan? Wanneer er hoge technische eisen aan de installaties worden gesteld, zijn wij op ons best.”

Vietnam
Dat een dergelijke specialistische markt en bijkomende innovatieve ideeën heel snel kunnen worden vermarkt, bewees de firma door in december 2007 uit te breiden met een tweede vestiging in Vietnam. “Door deze Aziatische vestiging zaten we nog dichter bij een groot aantal van onze opdrachtgevers. We konden daardoor sneller schakelen en dus ook nog sneller voor hen klaar staan, mocht er iets mis gaan.”
Tien jaar later is die vestiging verkocht. Niet eens zo zeer vanwege een slechte economie. “Nee, eigenlijk bleek in de loop der jaren dat er een duidelijke verandering in de visie op scheepsbouw ontstond. Lokaal produceren is nog altijd een erg goed idee, maar daarvoor hoef je niet meer fysiek aanwezig te zijn. Vandaar dat de vestiging in Vietnam inmiddels is verkocht aan een Zweeds bedrijf dat er nu handschoenen produceert.”
Inmiddels heeft eL-Tec in ontwikkeling van bedrijfsprocessen ook niet stilgezeten, aldus Stoppelenburg. “We hebben de eL-Tec Prefab Parts ontwikkeld. Dit is een soort van Ikea-achtige benadering binnen de scheepsbouw. Onderdelen worden compleet in Hattem gebouwd, zo, dat de gehele installatie  gemakkelijk lokaal in het buitenland kan worden samengesteld. Wij begeleiden daardoor enkel nog bij de opbouw van de installaties, stellen ze in bedrijf en nemen de garantie op ons.”

Scheepswerf failliet
Toch kende eL-Tec ook een aantal moeilijke jaren. Bijvoorbeeld toen een van hun grote opdrachtgevers (een scheepswerf) failliet ging. “Er kwam van dat bedrijf ineens geen inkomsten meer binnen. Omdat het zo’n belangrijke opdrachtgever van ons was, konden wij onze leveranciers niet meer betalen. We kwamen zeer snel in zwaar weer. We moesten dus meteen op zoek naar externe financiers die ons financieel bij zouden willen staan.” De Van der Zee Stichting is toen van veel waarde geweest, aldus Stoppelenburg. “De Van der Zee Stichting heeft altijd het vermogen om zeer ruimhartig naar bedrijfssituaties te kijken. Omdat men de statuur van ons bedrijf kende, was men ook bereid om ook risico’s te nemen.” Hun benaderwijze is niet alleen cijfermatig, aldus de eL-Tec-directeur. “Ze zagen wat de potentie van dit bedrijf is en gingen met ons in zee. Zonder enige twijfel.”

Windvleugels zorgen voor stuwkracht
Nu gaat het weer crescendo met eL-Tec. De toekomst ziet er erg goed uit. Bij het bedrijf uit Hatem is men dus op zoek naar uitdagingen. “De maritieme sector is nog altijd voornamelijk een conservatieve markt. Samen met onze opdrachtgevers willen wij nadrukkelijk inzetten op innovatie.” Schoner en zuiniger, dat zijn de eisen waar ook de maritieme sector steeds meer mee te maken heeft. De wind zou voor zwarte vrachtschepen bijvoorbeeld een goed hulpmiddel kunnen zijn om goedkoper en veel milieuvriendelijker ‘van a naar b’ te komen, aldus de eL-Tec-directeur. “Samen met een partner (eConowind, Conoship International) werken we aan het plaatsen van zogeheten windvleugels (VentiFoils) op schepen. De wind komt daar langs. Dat levert stuwkracht op. In die vleugels zijn ventilatoren gebouwd. Zo wordt de luchtstroom geleid en onze installatie zet dat om in energie.”
Duurzame oplossingen in elektrotechniek. Daar krijgen alle medewerkers energie van bij eL-Tec, zo lacht Stoppelenburg. “De belangrijkste ontwikkeling van de komende jaren zal het varen op waterstof zijn. Okay, dat zal best nog even duren, maar in mijn optiek gaat dat er binnen een paar jaren zeker van komen.”
Er komt dus nog veel werk aan, verwacht Stoppelenburg. “En dat is mede te danken aan zo’n fijne partner zoals de Van der Zee Stichting. Zij zijn altijd de potentie van dit bedrijf blijven zien. Hun visie maakt mede dat eL-Tec anno 2019 is uitgegroeid tot één van de belangrijkste werkgevers van Hattem en omgeving.”

Versterking economie van Hattem
Naast zo’n belangrijker werkvoorziener zijn, laat Stoppelenburg weten dat hij ook altijd graag in contact is met andere bedrijven uit de regio. Zo is hij, naast enthousiast Rotary-lid, voorzitter van de Bedrijvenkring Hattem. “Wij willen samenwerken om het economisch leven in Hattem te versterken. We doen dat bijvoorbeeld door gesprekspartner te zijn van de gemeente Hattem. Maar daarnaast organiseren we diverse activiteiten. Zo zijn we bijvoorbeeld initiators van de Obstacle Run Hattem. Dit jaar vond de tweede editie plaats. Naast de sportieve uitdaging voor jong en oud wordt de stad Hattem op deze manier nog eens extra onder de aandacht gebracht. Ook daar helpt eL-Tec graag aan mee.”

Info: www.el-tec.nl