Van der Zeestichting ondersteunt Zoethout in Wapenveld

i07 februari 2020

Samen voor jou. Het is de veelzeggende en treffende slogan die Zoethout promoot. Op vier verschillende plekken in Hattem en Heerde biedt Zoethout dagbesteding, ambulante zorg en begeleid wonen aan. Het blijkt in een enorme behoefte te voorzien; in 5 jaar tijd is het bedrijf van Mirjam de Kunder en Jack Augustinus enorm gegroeid. “Dat was niet gelukt zonder de hulp van de Ir. R.R. van der Zee Stichting uit Wapenveld”, begint het duo te vertellen.

FOTO BIJ PERSBERICHT - Van der Zee Stichting helpt Zoethout Hattem 1xInmiddels worden er door Zoethout ongeveer 100 personen begeleid als het gaat om een dagbesteding, door naar werk, individuele begeleiding of wonen. Dat is te zien bij de hoofdlocatie
De Waag (eveneens een lunchroom) in Hattem. Of bij kringloopbedrijf De Rode Beer in Wapenveld en bij koffie- en theehuis De Watermolen in Heerde. De Kunder en Augustinus: “We kunnen niet anders dan trots zijn op ons team en waar we als bedrijf nu staan.”

Groei van bijzondere speelgoedwinkel
In het centrum van Hattem startte Zoethout ooit als kleine speelgoedwinkel, annex plek voor dagbesteding. Daar waren toen zo’n zes à acht cliënten actief. Het kleinschalige, sympathieke initiatief werd omarmd door de Hattemers. De Kunder startte deze werkzaamheden samen met haar toenmalige zakelijke partner Carin Mooren in een pand aan de Kruisstraat. Ze vertelt: “Mensen met een (tijdelijke) afstand tot de arbeidsmarkt konden daar arbeidsmatige dagbesteding afnemen binnen de verschillende werkplaatsen en winkel.”

Herstructurering
Als snel bleek het pand aan de Kruisstraat echter te klein. “Vanuit continuïteitsbesef wilden we een stap maken. We konden veel meer betekenen dan we tot dan toe deden. Maar daar hadden we wel meer ruimte voor nodig.”
Mede om die reden is er een Raad van Advies ingesteld. Jack Augustinus was één van de personen die daar zitting in nam. Hij vertelt: “In de inspirerende gesprekken met Mirjam en Carin kon ik een analyse maken van waar Zoethout toen stond. De initiatieven van Zoethout zijn voor veel personen een eerste stap naar zelfstandigheid. Dat vind ik geweldig.” Maar daarbij wilde hij ook graag zelf ervaren wat Zoethout nu zo bijzonder maakt. “Er wordt hier gekeken naar behoeften, mogelijkheden, wensen en doelen van de mensen die ze begeleiden. Augustinus (‘ik wil graag afgaan op de feiten’) keek letterlijk en figuurlijk in de keuken van deze organisatie. Het maakte hem steeds enthousiaster over het initiatief van Zoethout. De ondernemer die onder andere regionale bekendheid vergaarde met De Rode Beer in Heerde (het vakantiehuis voor mensen met een beperking, waar later ook een kringloopbedrijf aan toegevoegd werd), deelde zijn ideeën over een herstructurering van Zoethout. “Daardoor haakten er ook andere partijen aan. Onder andere de Rabobank, Hanzeheerd en de Ir. R.R. van der Zee Stichting dachten mee.”