Retwist uit ’t Harde geholpen door Van der Zeestichting

i09 februari 2020

Het jonge bedrijf Retwist uit ’t Harde verkoopt een bijzonder product. Een product waar ze de markt binnen afzienbare tijd ongetwijfeld mee gaan veroveren. Het is een eigen ontwikkelde koolmonoxidemelder. Niet zo maar één overigens. Want deze melder schakelt de stroom meteen uit, wanneer er een verhoogde waarde van koolmonoxide door het apparaat gedetecteerd wordt. Dit is het enige apparaat in het segment dat daardoor echt veilig is, zo vindt men bij Retwist.

FOTO - Van der Zee Stichting helpt Retwist uit 't Harde“We onderschatten de gevaren van koolmonoxide,” begint Gerrit Bisschop van Retwist te vertellen. “Je ziet het niet, je ruikt het niet, je proeft het niet. Wanneer een traditionele koolmonoxidemelder af gaat, dan weet je dus meteen ook dat het gevaarlijk is in de ruimte.”
De traditionele melders reageren enkel wanneer er iets mis is. “Op zich is dat goed. Ware het niet dat je in paniek naar de cv-ketel kunt gaan om te kijken wat er aan de hand is. Daar is het op dat moment levensgevaarlijk! Ga dus naar buiten en bel 112 wanneer je de melder hoort afgaan. Of, nog beter, schaf onze oplossing aan. Dan weet je helemaal zeker dat de situatie veilig is.”

Schakelstekker
De Retwist koolmonoxidemelder waarschuwt met geluids- en lichtsignalen als er sprake is van een te hoge dosis koolmonoxide. Maar daarbij bevat het apparaat een schakelstekker die de verwarmingsketel meteen ook uitschakelt wanneer deze hoge dosis gedetecteerd wordt. “Zo weet je absoluut zeker dat de ruimtes veilig begaanbaar zijn. En kun je zelf kijken wat er exact aan de hand is.” Gebruikers hebben daardoor de ‘handen vrij’ om de ketel te checken wanneer er een alarmsignaal klinkt. “Dit is een oplossing die absoluut helpt en eveneens levens redt. Wanneer je ons product hebt, kun je zonder gevaar direct een check doen en signaleren wat er precies aan de hand is.”
De melder wordt verkocht via diverse technische groothandels. Ook probeert Retwist deze bijzondere producten rechtstreeks bij elektrotechnisch installateurs in het magazijn te krijgen. “Natuurlijk is ons product duurder dan een standaard koolmonoxidemelder. Maar goed: je bouwt wel een extra wezenlijke veiligheid in, die er voorheen niet was. Vergelijk het met de airbag in een auto. Dat is ooit ook een belangrijke stap in de veiligheid in een auto geweest. Zo zien wij onze melder ook. Naast detecteren van een gevaarlijke situatie wordt tegelijkertijd ook de stroom uitgeschakeld. Natuurlijk; onze melder is duurder (verkoopprijs 140 euro) dan een gewone koolmonoxidemelder. Maar ons product is wél veel veiliger. Dat is de investering zeker waard.”

Ambassadeurs
Nederland heeft ruim 6 miljoen cv-ketels. Bij een relatief klein percentage daarvan, hangt een koolmonoxidemelder. Bij nog veel minder huishoudens, hangt de variant van Retwist. Daar ligt dus nog een ambitieuze taak, weet Bisschop. “Wij moeten zo veel mogelijk partijen uit te leggen hoe gebruikersvriendelijk ons product werkt. Installateurs en groothandels moeten zo onze ambassadeurs worden.” Hiervoor worden diverse balieochtenden gehouden, vertelt hij. “We gaan dan met het product op pad en proberen bij bedrijven iets te vertellen over onze bijzondere melder. Want als het bij installateurs zelf gaat leven, dan wordt ons product nog interessanter.”
Dankzij de zeer eenvoudige plug and play-toepassing is het apparaat slechts in enkele minuten geïnstalleerd. “De gebruiker steekt de schakelstekker in het stopcontact in de buurt van de cv-ketel, sluit hier de stekker van de cv-ketel op aan en plaatst tot slot de meegeleverde CO-melder. Het voorkomen van verstikkingsgevaar door dit giftige kleur-, reuk- en smaakloze gas was nog nooit zo eenvoudig.”

Investeren was nodig
Bij de start van hun bedrijf hadden Bisschop en consorten enorm goed nagedacht over de introductie van hun bijzondere product. “Sterker: er was eerst nog niet eens een feitelijk product. We hadden enkel een idee. Maar daar geloofden we heilig in. Dat wilden we vervolgens daarom wel zo goed mogelijk in de markt zetten en waren op zoek naar orders.”
Dat lukte. Toen de bestellingen binnenkwamen, werd de eerste serie geproduceerd. “Het ging goed, maar investeren was nodig om écht een stap te maken.” Gesprekken bij diverse banken liepen niet goed af. “Via Ynte van der Meer (innovatieadviseur bij Kennispoort Regio Zwolle), kwamen we in contact met Marco Verhoef van de Van der Zee Stichting. “Hij had het eigenlijk niet over cijfers of over haalbaarheid en marktonderzoek. Hij zag aan ons enthousiasme dat het product en bedrijf succesvol zou worden. De Van der Zee Stichting geloofde meteen in ons. Dat is een fijn gevoel. Maar vervolgens hebben ze ons fantastisch geholpen. Hun financiering gaf ons de mogelijkheid om vrij te ondernemen.”

Info: www.retwist.eu